Kiçik
və orta sahibkarlıq (KOS) hər bir ölkənin iqtisadi inkişafında mühüm rol
oynayır. Bu sektor istehsalın artırılması, yerli məhsul istehsalının genişləndirilməsi
və regionların iqtisadi aktivliyinin yüksəldilməsi baxımından əvəzsizdir.
KOS-un iqtisadi fəaliyyət sahələri arasında pərakəndə ticarət mühüm yer tutur və
bu sahə sahibkarlığın inkişafında, xüsusən də şəhər və kənd yerlərində mikro və
orta bizneslərin formalaşmasında əhəmiyyətli rol oynayır.
Hazırda
kiçik və orta sahibkarlıq
(KOS) sektoru dünyada olduğu kimi, Azərbaycan iqtisadiyyatının da dinamik və
davamlı inkişafında əsas lokomotivlərdən biri hesab olunur. Xüsusilə pərakəndə
ticarət sahəsi, sahibkarlığın təşviqində və iqtisadi şaxələndirmədə mühüm rol
oynayır. Dövlət Statistika Komitəsinin məlumatına əsasən, 2023-cü ildə pərakəndə
ticarət dövriyyəsi əvvəlki illə müqayisədə 5,4% artaraq 43,8 milyard manata çatıb.
Pərakəndə
ticarət sektorunun KOS-un inkişafına töhfəsi bir neçə istiqamətdə qiymətləndirilə
bilər. Nəzərə alaq ki, Azərbaycanda fəaliyyət göstərən 900 mindən çox iqtisadi
subyektin 99%-i KOS-lardır. Bu sahibkarlıq subyektlərinin böyük bir hissəsi pərakəndə
ticarət sahəsində fəaliyyət göstərir. Bu da ümumi məşğulluqda əhəmiyyətli
pay deməkdir.
Beynəlxlaq təcrübə
Avropa İttifaqının iqtisaid fəallığında KOS 99%-lik paya malikdir. Və
pərakəndə satış şəbəkələrinin 60%-dən çoxu ilə KOS-larla əməkdaşlıq edir,
onlardan məhsul tədarük edir. ABŞ-da KOS-lar ÜDM-in 44%-nə
töhfə verir, eyni zamanda böyük pərakəndə satış şəbəkələrinin həyatında mühüm
rol oynayır. Kanadada isə kiçik qida brendlərinin təxminən 75%-i böyük pərakəndə
ticarət şirkətlərilə əməkdaşlıq yolu ilə böyüyür.
Bu
da onu göstərir ki, bu sektor istehsalın artırılması, yerli məhsul istehsalının
genişləndirilməsi və regionların iqtisadi aktivliyinin yüksəldilməsi baxımından
əvəzsizdir. KOS-un iqtisadi fəaliyyətində pərakəndə ticarət mühüm yer tutur və
bu sahə sahibkarlığın inkişafında, xüsusən də şəhər və kənd yerlərində mikro və
orta bizneslərin formalaşmasında əhəmiyyətli rol oynayır.
Əgər əvvəllər pərakəndə ticarət şəbəkələri mərkəzi şəhərlərdə- Bakıda, Sumqayıtda, Gəncədə fəaliyyət göstərirsə, hazırda istənilən bölgədə bu şəbəkənin nümayəndəliklərinə rast gəlmək olur.
Şəbəkə
bazarları və KOS-ların İnkişafı
Almaniyada
ərzaq mağazalarının rəflərinin 45%-dən çoxu yerli KOS məhsullarına ayrılıb. Fransada
“Carrefour”-un KOS-lara dəstək proqramı 18 min kiçik istehsalçıya böyükbazara
daxil olmağa kömək etdi. Yapon supermarketləri təzə qidalarının təxminən 35%-ni
birbaşa kiçik yerli fermalardan alır.
Təsadüfi
deyil ki, Azərbaycanda da pərakəndə ticarət KOS sektorunun inkişafında aparıcı
rol oynayır və ölkənin qeyri-neft sektorunda dayanıqlı inkişafı təmin edir.
Dövlətin göstərdiyi dəstək tədbirləri və sahibkarların təşəbbüskarlığı birgə şəkildə
pərakəndə ticarətin daha modern və rəqabətqabiliyyətli səviyyəyə yüksəlməsinə şərait
yaradır.
Gələcəkdə
innovativ yanaşmaların və rəqəmsallaşmanın daha geniş tətbiqi bu sektorun daha
da sürətlə inkişafına səbəb olacağı şübhə doğurmur.
Yerli
istehsalın və təchizatçıların inkişafında şəbəkə bazarlarının rolu
Şəbəkə
bazarının inkişafı yerli istehsal üçün başlıca amildir. Çünki istehlakçı
keyfiyyətli və təzə məhsul istəyir. Bu tələbi isə ancaq yerli istehsal hesabına
ödəmək olar. Təsadüfi deyil ki, Azərbaycandakı pərakəndə ticarətdə təqdim
edilən qida məhsulların 80 faizə yaxını KOS-ların istehsalıdır. Bu dünya
bazarındakı təcrübə ilə müqayisədə xeyli yaxşıdır. Məsələn, İtaliyada
supermarketlərdə təzə ərzaq məhsullarının 55%-i yerli fermerlərin payına düşür.
“Tesco” kimi Böyük Britaniya pərakəndə satış şirkətləri yerli mənbə çərçivəsində
2500-dən çox kiçik yerli təchizatçı ilə işləyirlər. Avstraliya supermarket şəbəkələrinin
70%-nin yerli təchizatçıları cəlb etmək üçün rəsmi proqramları var.
Logistika
və şəbəkə bazarlarının inkişafı
Loqistika
istənilən məhsulun istehsalında və pərakəndə satışda mühüm rol oynayır. Məhz bu
səbəbdən Azərbaycan Respublikasında logistika və ticarətin inkişafına dair
Strateji Yol Xəritəsi hazırlanıb. Və nəzərdə tutulan tədbirlərin
reallaşdırılması üçün dövlət və özəl mənbələrdən istifadə edilməklə, 2025-ci
ilin sonuna kimi 3 milyard 160 milyon manat investisiya
qoyuluşu nəzərdə tutulur.
Qeyd
edək ki, Almaniya kimi inkişaf etmiş
iqtisadiyyatlarda logistika ÜDM-in 8%-ni təşkil edir. ABŞ-ın pərakəndə logistika bazarının dəyəri hər
il 1,6 trilyon dollardan çoxdur. Fransada iri pərakəndə satış şəbəkələri üçün
logistika əməliyyatlarının təxminən 35%-i davamlılıqdan istifadə edir.
Beynəlxalq
təcrübəyə baxanda ölkəmizdə vəziyyət hələki arzulanan səviyyədə deyil. Bu gün
istənilən malın istehsalında və realizə edilməsində loqistika xərcləri xüsusi
yer tutur. Beləki istehlakçıya çatan məhsulun qiymətində loqistika xərcləri
15-20, bəzi hallarda isə 25 faizə çatır. Bu da onunla bağlıdır ki, ölkədaxilində
yüklər əsasən avtomobillə daşınır. Bu da kifayət qədər çox xərc aparır. Bir çox hallarda
loqistika xərclərinə görə KOS-lar böyük bazara çıxa bilmir.
Bu məsələdə
pərakəndə ticarət şəbəkələri KOS-lara ən yaxşı yardımçısıdır. Beləki sahibkar istehsal
etdiyi hansısa pərakəndə ticarət subyektinə təhvil verdikdən sonra onun məhsulları
asanlıqla bütün ölkəyə yayılır. Nəzərə alaq ki, pərakəndə ticarət loqistika xərclərini
optimallaşdıran ən unikal platformadır.
Beynəlxalq təcrübəyə baxanda görürük ki, Niderlandda supermarketlər tərəvəzin 40%-ni 150 kilometr məsafədəki fermalardan alır. Almaniyanın REWE Qrupu birbaşa təsərrüfat tədarükü vasitəsilə qida məsafəsini 30% azaldıb. İsveçrədə bütün ərzaq məhsullarının 25%-i hazırda qısa tədarük zəncirləri vasitəsilə satılır.
Şəbəkə bazarları və qida təhlükəsizliyi
ABŞ-ın
pərakəndə satış sektoru əhalinin gündəlik kalori ehtiyacının 95%-dən çoxunu təmin
edir. Kanadanın şəbəkə bazarları hətta COVID-19 zamanı da 99% ərzaq əlçatanlığını
qorudu. Aİ ərzaq pərakəndə zəncirləri ehtiyatın 15%-ni təcili ərzaq ehtiyatları
və ianələrə ayırır.
Hesabatlar
göstərir ki, qida təhlükəsizliyində pərakəndə ticarət şəbəkəsinin əhəmiyyətli rolu var. Çünki məşhur
brendlər AQTA və digər qurumları ilə əlbir işləyir. Pərakəndə ticarət şəbəkələrinə
daxil olan məhsullar üçün mənşə və uyğunluq sertifikatı vacib şərtdir. Əksər pərakəndə
şəbəkələrində davamı baytar və həkim nəzarəti var. Lakin küçə ticarətində və
kiçik marketlərdə bu qayda gözlənilmir.
Təsadüfi
deyil ki, dünyada bu keyfiyyətli və orqanik məhsullara xüsusi önəm verilir. Danimarkada
pərakəndə malların 50%-dən çoxu davamlı və ya üzvi məhsul kimi
sertifikatlaşdırılıb. Almaniyada pərakəndə satış şirkətləri 2010-2020-ci illər
arasında karbon emissiyalarını 35% azaldıblar. Böyük Britaniyanın ərzaq pərakəndə
satış sektoru Britaniya Pərakəndə satışı çərçivəsində 2040-cı ilə qədər Net
Sıfır emissiyaları hədəfləyir
Qida təhlükəsizliyinin təmin olunmasında marketlərin rolu son dərəcə əhəmiyyətlidir. Onlar yalnız satış nöqtəsi deyil, həm də məhsulun keyfiyyət və təhlükəsizlik təminatçısı funksiyasını daşıyırlar. Gələcəkdə texnologiyaların tətbiqi və işçi heyətinin davamlı təlimi vasitəsilə marketlərin qida təhlükəsizliyindəki rolu daha da güclənəcəkdir. Məsələn, Azərbaycanda fəaliyyət göstərən "Bravo", "Araz", "Bolmart" və digər iri supermarket şəbəkələri məhsulların tədarükündə sertifikatlaşdırmaya və izlenebilirliyə xüsusi diqqət yetirirlər. "Bravo Supermarket" şəbəkəsi 2023-cü ildən qida təhlükəsizliyi auditi sistemini tətbiq edərək, satışda olan bütün təzə məhsulları dövri analizdən keçirir. Müasir marketlər ISO 22000, HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) kimi beynəlxalq qida təhlükəsizliyi standartlarına əsaslanan sistemlər tətbiq etməklə riskləri minimuma endirirlər.
İqtisadiyyatın və şəbəkə bazarlarının davamlı inkişafı
Yerli
istehsal məhsullarının pərakəndə şəbəkələr vasitəsilə istehlakçılara
çatdırılması daxili bazarın davamlılığını təmin edir. 2024-cü ildə pərakəndə ticarət
şəbəkəsində istehlakçılara 62,2 milyard manatlıq, o cümlədən 34,1 milyard
manatlıq ərzaq məhsulları, içkilər və tütün məmulatları, 28,1 milyard manatlıq
qeyri-ərzaq malları satılıb. 2023-cü illə müqayisədə pərakəndə ticarət dövriyyəsi real
ifadədə 3,9 faiz, o cümlədən ərzaq məhsulları, içkilər və tütün məmulatları üzrə
2,1 faiz, qeyri-ərzaq malları üzrə 6,3 faiz artıb.
Hesabat
ilində pərakəndə ticarət şəbəkəsində əhalinin bir nəfəri orta hesabla ayda
508,0 manatlıq, o cümlədən 278,8 manatlıq ərzaq məhsulları, içkilər və tütün məmulatları,
229,2 manatlıq qeyri-ərzaq malları alıb.
Nəzərə alaq ki, E-ticarətin sürətli inkişafı nəticəsində KOS-lar onlayn satış
kanalları vasitəsilə daha geniş bazara çıxış əldə edir. Məsələn, 2023-cü ildə
Azərbaycanın elektron ticarət bazarı həcmi 2,4 milyard manat olub.
Bütün bunlar onu göstərir ki, pərakəndə ticarət sistemi KOS-lar üçün
bir lokomotivdir. Və bu sahibkarların sürətli və davamlı inkişafı bir çox
hallarda pərakəndə ticarətdən keçir.
İlhamə Qiyas, News365.az
Yazı Veysəloğlu Şirkətlər Qrupunun,
Azərbaycan Mətbuat Şurasının və Ticarət Şəbəkələrinin İnkişafı İctimai
Birliyinin "Orta və kiçik biznesin inkişafında pərakəndə sektorun
rolu" mövzusundakı birgə müsabiqəsinə təqdim olunur.