Azərbaycanın
reklam bazarındakı vəziyyət, bu sahədəki problemlər və perspektivlər barədə Ümumdünya
Reklamçılar Assoisasiyasının üzvi, Beynəlxalq Reklam Fesfivalları qalibi,
Türkdilli Ölkələrin Beynəlxalq Elmlər Akademiyasının professoru, Roma şəhərinin
Fəxri memarı Cahid Həsənov həmsöhbət olduq.
News365.az həmin müsahibəni təqdim edir:
- Cahid müəllim ötən il Azərbaycanın
reklam bazarı nəylə yadda qaldı?
- Azərbaycan
reklam bazarında 2024 ci ili qiymətləndirmək lazımdır. Daha doğrusu reklamın
ümumi artım dinamikasını dəyərləndirmək lazımdır. Burada reklamın bir çox sahələrini
ayrı-ayrılıqda müqayisə etmək lazımdır. Belə ki, respublikamızda gedən məqsədyönlü
siyasət nəticəsində iqtisadi artım çox olmuşdur. Və təbii ki, bu artımda
reklamlardan gələn gəlirlərdə öz əksini tapmışdır.
Ortalama bir
il ərzində Azərbaycan reklam bazarının məbləği 72 -75 milyon manat
civarındadır. Gələn baxaq bu reklam gəlirləri reklamın hansı sahələrində artıb.
Təbii olaraq ki, hansı sektor yaxşı, əlverişli, çevik mexanizm qurubsa, məhz
reklam payında onun yeri çox olur. Çox təəsüf ki, əvvələr, ilk reklam yayım
vasitəsi olan açıq havada reklam işi
birinci idisə, bu artıq son illərdə cədvəl üzrə çox aşağı enməyə başladı. Düzdür
sosial şəbəkə alt üst edim və birinciliyi əlinə alib. Lakin fərq çoxluğu
bu qədər olmamalıydı. Daha dəqiq deyirəm, açıq məkanda olan reklamların ümumi həcmı
ildən ilə artmaqdansa gerilədi. Bir il üçün bu günkü hesabımızla açıq məkanda
reklam gəlirləri 22-25 milyon manat olmalıdır. Yəni ümumi reklam gəlirində açıq
məkanda reklam gəlirləri 30% dən az olmamalıdır.
- Bəs, açıq məkan reklamında niyə bu
qədər gerilik var?
- Bunun əsas
səbəbi ADRA-da (Azərbaycan Dövlət Reklam Agentlyinin yarandığı 7 il ərzində səriştəsiz
iş mexanizmi qurulmasından irəli gəib. Bu quruma reklamdan xəbərləri belə
olmayanlar cəlb edildi. Metropolitendə tikintidən işləyənlər belə bu sahəyə gətirilidi.
Məsələn, qurumun aparat rəhbəri Aydın Bəşirov nə bilirdi reklam nədir? Bununla
bağlı dəfələrlə çıxışlarımıza,
iradlarımıza isə məhəl qoyulmadı.
Nəhayət, çox
sevindirici haldır ki, bu quruma yaradıldığı gündən rəhbərlik edən Aydın İbadov
bu işdən kənarlaşdırdı. Süquta doğru gedən yoldan qayıtmaq işartıları görünür.
Bu qurumda son 7 il ərzində dəfələrlə çıxışlarımıza, təkliflərimizə
baxmayaraq qəti şəkildə peşəkar
reklamşıların əməyindən, onlarla əməkdaşlıqdan imtina edildi. Məhz bunun nəticəsində
yerli reklam şirkətlərinin fəailiyyətində geriləmə oldu, regionlarda belə yerli
reklam şirkətləri tənəzzülə uğradı. Üstəlik, yerli sahibkarlara reklam yayımı
üçün şərait yaradılmadığından onlar öz istehsal sahələrini genişdirə bilmədilər.
- Bu barədə bir qədər ətraflı danışa
bilərsinizmi?
- Təsəvvür
edin ki, regionlardakı yerli sahibkarlar üçün
paytaxtımızda bir ədəd belə olsun reklam yayımı üçün(açıq məkanda) yer
ayrılmadı. Bununla bağlı bizim xüsusi konsepsiyamız var idi. Lakin, ADRA-nın
keçmiş rəhbərliyi yenilikləri və təşəbbüsləri qəti qəbul etmirdi. Əslində
reklam bazarında Azərbaycan brendinin formalaşmasının birinci addımının yolu elə
bundan başlamalıydı. Təəsüf... Bu sahədə
intisarçılığın olması minlərələ yerli reklam firmalarımızı, orada
çalışanları işsiz qoydu. Təsəvvür edin, bu gün Azərbaycanın ən ucqar rayonunda,
kilometrlərlə boş olan yol kənarlarında 1-2 reklam yayım konstruksiyası
quraşdırımışdı. Reklam işi ilə məşğul olmaq üçün bu qurumun regional idarələri
olsa belə, onların icazə vermək hüquqları yoxdur. Məsələn, xırda bir reklam
lövhəsi quraşdırmaq üçün Yardımlıdakı kiçik sahibkar Baş idarədən razılıq
almalıdır. Bu sadəcə bürokratizmidir. Belə nöqsanlarl hər yerdə olub. Hətta
Bakı şəhərində. Uzun zaman Bakıda bir neşə şirkət dominantlıq edib. Niyə, axı?
- Açıq məkan reklamlarında Azərbaycan
dilinin tələbləri kobud şəkildə pozulurdu.
Reklam mətnləri Azərbaycan hərfləri ilə yazılsa da, kobud qüsurlara yol
verilirdi.
- Ötən illərdə
kommersiya reklamları tarixi binalarımızın qəsdinə durdu. ADRA 7 il ərzində bir
tarixi binanın birinci mərtəbəsində yerləşən bir neçə ticarət obyektlərindən il
ərzində 5-10 min reklam yayım pulu yığdığına görə həmin yerlərdə icazə
pasportlarını da vermişdi. Halbuki, bu 5-10 min vəsait bu tarixi binalara görə
turist axınından gələn milyonları itirirdi.
- Təbii ki, maarifləndirici tədbirlərin elmi
konfransların keçirilməməsi, müxtəlif
beynəlxalq reklam festivalları ilə əlaqənin qurulmaması bu sahədə
savadsızlığa da zəmin yaratdı...
- Tamamilə doğrudur. Ən dəhşətli hal bu qurum
tarixi nailiyyətimiz olan Zəfərimizlə əlaqəli heç bir tədbirin görülməməsidir Halbuki,
plakat janrı kimi tanıdığımız formatda bu zəfərimizlə əlaqəli müsabiqələr
keçirilməli idi. Bu müsabiqələrdə Azərbaycan
rəssamları, yazarları, fotoqrafları, reklamçıları, aktyorları, idmançıları və
digər peşə sahibləri iştirak etməliydi. Amma bu günə kimə bir dənə də olsun
yadda qalacaq, insanların, xüsusilə də
yeniyetmələrin beyinlərinə həkk olunacaq bir plakata rast gəlməmişik. Təəssüf
ki, yeniyetmələrə böyük təsir edəcək, onların vətənpərvərlik ruhunu yüksəldəcək
bir ədəd belə plakat yaranmadı. 1941-ci ildə müharibənin ilk günündə gürcü rəssamı
Toidzeni məhşur “Ana Vətən çağırır”
plakatı nəinki müharibə dövründə, hətta
sovetlər birliyi dövründə öz aktuallığını saxlamışdı.Hətta indi də
saxlayır. Texnoligiyanın bu qədər inkişaf etmiş olduğu bir dövrdə ADRA bu cür
plakatların yaranması üçün heç bir iş görmədi? Bəlkə də bundan yaxşı plakatlara
nail ola bilərdik. Məncə bu qurum yalnız reklam vergisi yığmaqla kifayətələnirdisə,
bunu vergi idarəsinin tərkibində olması daha məqsədə uyğun olardı. Əgər reklam
işi ilə reklamçı qurumlar, firmalar, studiyalar məşğul olsunlar ki, biz
yuxarıda dediyim neqativ hallarla üzləşməyək.
Yeri gəlmişkən,
ADRA-ya rəhbər təyin olunan cənab Fərhad Adıgözəlova mən Azərbaycan peşəkar
reklamçıları adından bu günlərdə rəsmi müracıt etmişəm ki, Azreklam.az
portalının təsis edəcəyimizlə, növbəti dövr üçün səmərəli təkliflərimizn
müzakirəsi, birgə əməkdaşlıq etmək üçün bizlərlə görüş təyin edəsiniz. Cavab
gözləyirəm. Ümid edirəm ki, müraciətimiz diqqətə alınacaq.
- Bəs, açıq reklamın digər sahələrində
vəziyyət necədir?
- Metroda
reklam işinə gəldikdə, bizim üçün ən əsas olan soaial reklamlara kifayət qədər
yer ayrilir. Bu gün metroda sosial reklam həcminin çoxluğuna görə
Bakımetropoliteni birinci yerdədir. Deyərdim televiziyalarıızda da sosial
reklamlara geniş yer verilir.
Reklamın ən
iyrənc forması sosial şəbəkələrdədir. Kim nəyi, necə istəyir yayımlayır. Bu qətiyyən
düz deyil. Bir nüansı da deyim. Ümumiyyətlə reklam yayımında ciddi ssenarilərə, rejissor işinə, poetik fikirlərə,
reklam simalarına rast gəlmirik. Kim nəyi
istəyirsə, kimin vasitəsi ilə istəyirsə yayımladır. Təyin olunmuş adam əmtəənin həm rejissoru, həm ssenaristi, həm
reklam siması, həm səs rejissoru, həm imicmeykeridir. Bu adam əvvəl o malin üzərində atlanıb,
düşür, fırlanır, standart, mənasız guya komik söz yığımından istifadə edir.
Əslində bu əmtəəni nifuzdan salır. Axı nəyə görə bu formatda reklam yayimladır
sahibkarlar? Bu mənə çatmır.
Yerli
adlı-sanlı sahibkarlar gərək ciddi reklam sifariş versələr daha yaxşı olar. Çox
təəssüf ki, onlar da buna az vəsait xərcləsinlər deyə mənasız reklamlar
yayimlayirlar. Bu reklam sənayemizin inkişaf etməsinə gətirib çıxarmır. Onu da
qeyd edim ki, reklam büdcələri böyük
olan reklamverici şirkətlər də sosial reklamın inkişafına dəstək verməlidirlər.
Müsabiqələr keçirtməlidirlər. Marifləndirici sahələrə dəstək olmalıdırlar.
Yalan reytinq göstəriciləri əsasında reklam vəsaitlərini istədiyi şirkətlərə,
istədiyi yerlərə yönəltməməlidirlər. Primitiv konsertlərə reklam adı altında
pulların yuyulmasına getməməlidirlər.
- Sonda daha nələrə toxunmaq istərdiniz?
- Ümumyyətlə,
“Reklam haqqında” qanunu əlavə və dəyişiklər üçün biz Milli Məclisə təkliflər
verməyi planlaşdırmışıq. Hansı ki, yuxarıda dediyimiz özbaşınalıqların qanun ilə qarşısı alına bilər.
Bir mütəxəssis kimi deyə bilərəm ki, vaxtilə həmmüəllifi olduğum “Reklam
haqqında” qanunu bir dövr üçün yerli və xarici şirkətələrin sərbəst fəailiyyət
göstərməsi üçün gözəl imkanlar açmışdı. Amma, zaman dəyişir, yeni çağırışlar
meydana gəlir. Ona görə də günün tələbinə uyğun olaraq qanunvericilik də dəyişməlidir.
News365.az