Elza Seyidcahanın cızmaqaraları şeir
deyil. Onun söylədiklərinə şeir demək əsl şeirin nüfuzunu salmaqdır, ciddi
poeziyanı şübhə altına almaqdır. Xətir-hörmət öz yerində, amma gəlin nizamı
pozmayaq. Bəstəkardır, olsun. Müğənnidir, olsun. Ola bilsin yaxşı da insandır,
bu da lap yaxşı. Amma adam şair deyil, yazdıqları şeir deyil. Şeiri, ədəbiyyatı,
poeziyanı (hələ şairləri demirəm!) təhqir etməkdir, (hələ xalqı, cəmiyyəti
demirəm!)
Onun söylədiyi hədyan söz qoşqusunu
istənilən şəxs, istənilən vətəndaş, hətta şüur səviyyəsi inkişaf etməmiş
uşaqlar belə saatlarla deyə bilər. Sadəcə hamı abrını gözləyir və əsl şeirə
hörmət edir.
Əzbərində şeir olmayan orta təhsilsiz
sərxoş kombayn sürücüsünün sağlıq deyərkən özündən söz qondarmasını xatırladır
bu. Heç savadsız qoca nənələrimiz bədahətən bayatı deyəndə belə hədyan sözlər
söyləmir.
Birinci Qarabağ savaşı vaxtı uşaqkən
taxtadan avtomat düzəldib rezin çaxmağın ortasına qıxmıq qoyub bururduq, sonra
barmaqla azca aşağı dartanda qıxmıq qundağa toxunduqca avtomat səsi verirdi. Hərbçilər
toyda, şənlikdə əsl avtomatdan göyə atəş açanda biz də taxta avtomatdan
atırdıq. Elza xanımın "şeirləri" həmin taxta avtomatı xatırladır.
Adam bəlkə bəstəkardır, müğənnidir, şair də olmaq istəyir. Özü də fərqli şair
olmaq istəyir, geyimi, tərzi fərqli olduğu kimi. Amma şeirin, ədəbiyyatın,
poeziyanın, əruzun, vəznin, qafiyənin, hecanın, qoşmanın, qəzəlin, sərbəst
şeirin, lap postmodern şeirin əlifbasını, "notu"nu bilmir. Dediklərindən
bilinir ki, çox ədəbiyyat da oxumayıb. Çünki oxusaydı ən azı oxuduqları dediklərinin
içində az da olsa təzahür edərdi, bəlkə də təkrar olunardı, necə ki, eşitdiyi məşhur
söyüşləri təkərrür etdirir... Ona, "şairsən, gözəl yazırsan, sən dahisən..." deyənlər əslində ona yaxşılıq etmirlər, onu
hörmətdən salırlar, abrını aparırlar. Onun bu cür əcaib sözləri bəlkə də yaxşı
bəstəkar olmasını da, bəlkə də yaxşı müğənni olmasını da şübhə altına salır.
Belə təəssürat və təsəvvür yaranır ki, onun bəstələri də elə "şeirləri"
kimidir, əgər babatı varsa kimsə düzəliş verir yaxud başqası yazır...
Adam ədəbiyyata, sözə sığal çəkmir, sözü, cırmaqlayır, müqəddəs sözü nəcisə batırıb atır cəmiyyətə sarı. Belə sözlərə hədyan danışıq, söz yığını, cəfəngiyyat deyirlər publisistikada, jurnalistikada, lap elə ədəbiyyatda da. Kim ki, onu şair olduğuna inandırıb, vallah ona pislik edib.
Hərə fərqli yollar arayıb fərqli
görünmək istəyir. Guya müasirlikdir deyə açıq-saçıq, əbəbsiz sözlər israf etmək,
əxlaqa, milli mentalitetə zidd davranış sərgiləmək, avropasayağı davranmaq,
özünü kimlərəsə oxşatmaq inkişafmış, çağdaş ədəbiyyatmış, poeziyaymış...
Daş ustası hörgüdə öz nöqsanını
qayıdıb düzəldir, iş sahibinə görə yox. Ona görə ki, başqa ustalar, digər iş
gördürmək istəyənlər görüb onun naşı olduğu qənaətinə gəlməsinlər. Elza xanımın
bu üslubda yazdıqlarını yenə də birtəhər "özünəməxsus dəsti-xətti
var" adı ilə bəlkə də o zaman qəbul etmək olardı ki, heç olmasa normal
şeir üslubunda bircə dənə nümunəsi olaydı. Tutaq ki, qaydası yerində normal bir
qoşması, sərbəst şeiri olaydı. Yaxud elə bu üslubda bircə normal, yadda qalan,
xoşa gələn yazısı olaydı. Mənalı bir şey olsaydı yenə ondan yapışıb qəlibi,
qaydanı qəribliyə salmaq olardı... Onda demək olardı ki, bəli, adam şeirin, ədəbiyyatın
qaydasını, dilini bilir, ancaq sadəcə başqa üsul seçib. Axı bu, əlifba bilməyən
uşağın hərflərin şəklini çəkməsinə bənzəyir ki, qələmi də mürəkkəb axıdır...
Harda müqəddəs, harda abırlı, harda
salamat nə qalıbsa sanki ona əl uzatmağa, onu da öz boyasına boyamağa çalışır
çoxu. Şeiri, ədəbiyyatı, nəzmin əzmini ucuzlaşdırıb hörmətdən salmaq üçün,
klassiklərimizin ruhunu çığnamaq üçün bundan başqa təhqir ola bilməzdi...
Ördək, qaz yerişi yeriyəndə öz
yerişini də itirir. Deyirsiniz adam bəstəkardır, qoy musiqisini bəstələsin,
yazıqdır. Yoxsa qaz verib çıxarıbsınız efirə ki, sən şairsən, döşə getsin. O da
ağzını açıb gözünü yumub. Cəfəngiyyat söyləsə belə, hətta sayıqlasa belə adamın
dilindən çıxanlar onun hisslərini, düşüncəsini, bəzən də savadını, təhsilini,
daxili aləmindəki potensialı ortaya qoyur. Bəzi adamlar danışanda tanınır. Onun
daxili aləmi də bu cəfəng sözlərlə üzə çıxır. Əgər onun bəstələdiyi musiqiləri
sözə çevirmək olsaydı, yəqin ki, bu sözlərdən fərqli olmazdı.
Bu xanımın şeir adına ağzından
çıxanlar küçə söyüşlərinin (amma elə söyüşlər küçədə də istifadə edilmir!) baş
hərflərinin dəyişdirilərək, sətiraltı mənada cəmiyyəti təhqir etməyin
"yeni ədəbi üsuludur.)
O deyir:"tikim sizin
ağzınızı". Bunu yəni başa düşməyən var? Kimə ünvanlayır bunu?
Guya tənqid olunmaqla, axarın əksinə
üzməklə tarixə düşmək, yadda qalmaqmı istəyir? Utanmasan oynamağa nə var ki...
Onda başqaları da çıxacaq, onun cığırı ilə başlayacaqlar tərbiyəsiz, qeyri -
etik söz yığınından ibarət "şeir" söyləməyə. Yenə bu bəstəkardır, müəyyən
qədər efir mədəniyyəti-filan var. Amma başqasında bu olacaqmı? Sərhədsiz söyüş
yığınından ibarət söz qoşub şairlik eşqinə düşənlərə nə demək olacaq? Sən də
şairsən, sağ ol!
Tural İrfan, şair, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü